Po několika málo týdnech přinášíme aktuální informace k vývoji bedlivě sledovaného legislativního procesu novely zákona o léčivech. Stručné shrnutí obsahu daného návrhu zákona naleznete v jedné z našich předcházející aktualit věnovaných tomuto tématu.
V této souvislosti si Vás rovnou dovolujeme pozvat na připravovaný seminář (webinář) zaměřený na aktuální témata ve farmacii, který se uskuteční již v úterý 28. listopadu 2023 a na němž si detailně rozebereme nejen obsah připravované novely a její dopad na trh, ale i veškeré přijaté pozměňovací návrhy. Stranou nezůstanou ani témata z oblasti daňových změn s dopadem do farmacie, veřejných zakázek a očekávaných změn zákona „48/1997“. Pozvánku na připravovanou akci, včetně podrobného programu a organizačních informací, naleznete na našich webových stránkách v sekci Kalendář akcí.
Novela byla dnes, tj. ve středu 15. listopadu 2023, schválena ve třetím čtením v rámci Poslanecké sněmovny a nyní ji čeká projednání Senátem. Co se týče samotného projednávání v rámci sněmovního pléna, jeho vrcholem bylo bezesporu hlasování o podaných pozměňovacích návrzích, jichž bylo celkem 13. Na tvorbě některých pozměňovacích návrhů se dokonce podílelo i samo Ministerstvo zdravotnictví jakožto autor novely, a rovněž i Státní ústav pro kontrolu léčiv jako hlavní dozorový orgán na poli léčivých přípravků. Za připomínku stojí i skutečnost, že (jak už je tomu u novel zákona o léčivech takřka pravidlem) mnohé pozměňovací návrhy svým rozsahem značně vybočovaly z původní koncepce předloženého návrhu a zasahovaly mimo jiné i do zákona č. 48/1997 Sb., veřejném zdravotním pojištění.
Níže předkládáme přehled toho, jaké pozměňovací návrhy byly plénem dolní komory přijaty, a kterým naopak poslanci v rámci podrobné rozpravy „vystavili stopku“.
- Přijaté pozměňovací návrhy
- Poměrně zásadní je tzv. komplexní pozměňovací návrh zasahující nejen do zákona o léčivech, a to např. návrhem na zavedení tzv. služby pro nahlížení na elektronický recept či návrhem na implementaci tzv. zvláštních postupů při zajištění dostupnosti humánního léčivého přípravku významného pro poskytování zdravotních služeb, ale i do zákona „48/1997“. Stěžejním aspektem je v tomto ohledu zavedení nového oprávnění Státního ústavu pro kontrolu léčiv vydat v oblasti cenové a úhradové regulace tzv. opatření pro zachování dostupnosti nenahraditelných hrazených léčiv a pro zajištění dostupnosti léčiv významných z hlediska ochrany veřejného zdraví.
- Úspěšné byly i dva pozměňovací návrhy upřesňující podmínky dovozu cizojazyčných šarží „OTC“ i „Rx“ léčivých přípravků. Předmětem těchto návrhů je implementace výslovného oprávnění Státního ústavu pro kontrolu léčiv umožnit v daném režimu dodání „léčivého přípravku, jehož označení na obalu a příbalová informace není v českém jazyce“. Tím se oproti stávající výkladové praxi výslovně umožní povolení dovozu cizojazyčné šarže i u volně prodejných léčivých přípravků, kdy některé potřebné „OTC“ přípravky byly v poslední době na českém trhu nedostupné a jejich zajištění pro potřeby českých pacientů bylo za stávajícího legislativního stavu jen velmi těžké řešit.
- V neposlední řadě je pak třeba zmínit pozměňovací návrh týkající se zajištění dostupnosti léčivých přípravků v případě vyhlášení stavu ohrožení státu.
- Zamítnuté pozměňovací návrhy
- Mezi první odmítnuté návrhy je třeba zařadit poměrně nenápadný legislativní přílepek, jehož cílem bylo vyloučení aplikace zákona o významné tržní síle a nekalých obchodních praktikách „v případě distributora nebo provozovatele lékárny, pokud v rámci své obchodní činnosti:
- nakupuje, prodává nebo distribuuje potraviny pro zvláštní lékařské účely, doplňky stravy, počáteční a pokračovací kojeneckou výživu, bylinné čaje
- přijímá nebo poskytuje služby související s nákupem, prodejem nebo distribucí produktů a výrobků podle písmene a),
- zprostředkovává činnosti podle písmene a) nebo b).“
- Jako další neúspěšné pozměňovací návrhy lze zmínit kupříkladu iniciativu, jejímž cílem bylo umožnění prodeje léčivých přípravků pomocí automatizovaných boxů, či návrh týkající se tzv. strategických rezerv státu.
- Dále se mezi nepřijaté pozměňovací návrhy řadí shodné návrhy týkající se problematiky zveřejňování cen léčivých přípravků v hlášeních LEK-13, jež může narušit obchodní tajemství držitelů o sjednaných podmínkách vstupu na český trh se zdravotními pojišťovnami, a ohrozit tak dostupnost přípravků na českém trhu. Povinnost Státního ústavu pro kontrolu léčiv zveřejňovat vážený průměr cen v lékárnách v rámci otevřených dat by tak měla platit i nadále, pokud v tomto ohledu ještě nedojde ke změně při projednávání v Senátu.
O dalším průběhu legislativního procesu této novely Vás samozřejmě budeme informovat.