Dne 29. dubna 2025 bylo Radou pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) vydáno stanovisko, kterým dochází k výkladu zákonných kritérií rozlišujících služby influencerů jako audiovizuální mediální služby na vyžádání dle zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.
Mnoho influencerů se dle názoru uvedeného ve stanovisku stalo profesionálními mediálními tvůrci a jejich obsah často poskytovaný prostřednictvím tzv. kanálů, lze považovat za audiovizuální mediální službu jako takovou, která přímo konkuruje tradičním mediálním službám, pokud jde o podíl publika a příjmy z reklamy. I proto se na ně RRTV ve stanovisku zaměřila.
Influencer bude označen jako poskytovatel audiovizuální mediální služby na vyžádání, pokud bude splňovat kumulativně následující zákonné podmínky:
- Hlavní účel poskytované služby je poskytování pořadů veřejnosti (v okamžiku zvoleném uživatelem, na jeho individuální žádost na základě katalogu pořadů sestaveného influencerem)
Pro posouzení hlavního účelu služby je klíčové komplexně zhodnotit, zda stavba, pojetí a charakter služby jsou uzpůsobeny právě tak, aby sloužily účelu poskytování pořadů široké veřejnosti.
Audiovizuální mediální službou na vyžádání naproti tomu nejsou služby, jejichž primárním účelem je audiovizuální propagace produktů nebo služeb.
Jedním z rozhodných definičních kritérií je i katalog pořadů, kdy katalog musí být výsledkem cílené redakční rozvahy influencera (nikoliv jen abecedním seznamem).
- Pořady jsou poskytovány za účelem informování, zábavy nebo vzdělávání, přičemž jsou určeny široké veřejnosti
Široká veřejnost znamená, že nabídka videoobsahu není zaměřena na vymezený a úzký segment sledujících, například odborníků v určitém oboru.
Přestože si videa významné části poskytovatelů nacházejí své publikum jen u určitých diváckých skupin, například jen u dospívajících a mladých dospělých, neznamená to, že videa nejsou určena široké veřejnosti. Určení a reálný finální divácký zásah jsou dvě odlišné záležitosti. Stejně tak nelze zaměňovat tematické zaměření za výlučné zacílení na vymezený okruh uživatelů.
Pod uvedenou definici je tak nutné podřadit i zábavná videa pro děti, která nemají edukační charakter (prank na učitele, či jak postoupit ve hře o level dál), ale naopak i čistě edukační videa o vědě nebo politickém dění.
- Poskytovaná služba soutěží s televizním vysíláním
Rozhodným limitem pro naplnění této podmínky je dosažení 500 000 zhlédnutí v průměru na jednu zveřejněnou videonahrávku na jedné poskytovatelem využívané platformě za jeden rok. Současně je nezbytné dosáhnout minimálního počtu 52 zveřejněných videonahrávek na jedné poskytovatelem využívané platformě za jeden rok.
- Za službu nese redakční odpovědnost influencer
Poskytovatel s redakční odpovědností má rozhodující vliv na výběr pořadů a jejich uspořádání v katalogu pořadů.
Poskytovatel tak aplikuje alespoň minimální dramaturgické zásady, rozhoduje o tom, jakým způsobem oslovuje své publikum, jak mu umožňuje orientovat se v poskytované službě a vyhledávat video obsahy dle osobních preferencí.
Vytvořený katalog pořadů musí být výsledkem cílené redakční rozvahy poskytovatele služby. Uspořádání je v takovém případě výsledkem určité dramaturgické koncepce. Pokud se videa automatizovaně člení jen podle přednastavených algoritmů, pak nejde o výkon redakční odpovědnosti.
- Služba má povahu hospodářské činnosti
Aby bylo možné s jistotou hovořit o hospodářském charakteru služby, pak by tato služba měla být provozována dlouhodobě, setrvale a soustavně se záměrem dosahování pravidelných a co nejvyšších příjmů. Služba naplňuje kritérium povahy činnosti hospodářské, pokud roční příjem poskytovatele z této činnosti přesáhne 50 000 Kč za jeden rok. Podstatné přitom je, aby příjem plynul ze samotné služby poskytování audiovizuálních obsahů, nikoli z případných jiných příjmů, které jsou generovány v důsledku medializace osoby a dalších podnikatelských aktivit influencera.
- Influencer je usazen v České republice
Tato podmínka je splněna, pokud poskytovatelem služeb je podnikající fyzická osoba či právnická osoba evidovaná v ČR. Tato skutečnost se zpravidla prověřuje prostřednictvím registru živnostenského podnikání nebo obchodního rejstříku.
Influenceři, kteří splňují výše uvedené podmínky, budou RRTV zapsáni do Seznamu poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání. Jakožto poskytovatelé těchto služeb musí plnit řadu povinností, jako je např.:
- povinnost označovat reklamu a umístění produktu;
- povinnost umožnit příjemcům snadný, přímý a trvalý přístup k základním údajům o sobě (včetně informace o tom, že orgánem dozoru je právě RTTV);
- povinnost zajistit vhodná opatření v případě, že obsah může narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj nezletilých osob;
- povinnost poskytnout otevřené nebo skryté titulky nebo tlumočení do českého znakového jazyka pro osoby se sluchovým postižením a audio popis pro osoby se zrakovým postižením.
RTTV již dopředu avizovala, že vzhledem k rychle měnícímu se online prostředí a vývoji nových služeb bude své stanovisko pravidelně přezkoumávat, přičemž k prvnímu přezkumu dojde již v lednu 2026.
V případě jakýchkoli dotazů či připomínek týkajících se daného tématu jsme Vám plně k dispozici.