Vážení klienti,
dovolujeme si Vás informovat, že dochází ke zpřísnění postupu kontrolních orgánů v otázkách marketingových a spotřebitelských soutěží.
V současné době jsou některé dříve nerizikové mechaniky posuzovány jako rizikové, případně marketingové soutěže jsou nyní posouzeny jako spotřebitelské, tedy spadající do režimu loterijního zákona.
Přikládáme Vám proto přehlednou grafiku s informacemi o jednotlivých mechanikách soutěží a obecné informace týkající se případných nejčastějších rizik.
Marketingové soutěže:
ZCELA BEZ RIZIKA | Marketingová · kreativita o obrázky o texty o fota, videa o tvorba |
MINIMÁLNÍ RIZIKO | Marketingová · znalostní o podmínka existence objektivní odpovědi o otázka nesmí směřovat do budoucna o nedoporučujeme příliš jednoduché otázky o nedoporučujeme jako druhé kritérium rychlost · výkon o sport o PC hry o co největší počet § nejvíce víček o puzzle § nedoporučujeme příliš jednoduché § stejné podmínky pro všechny o ideálně je výhra pomocí skóre, s minimálním rizikem je výhra za užití rychlosti |
MALÉ RIZIKO | Marketingová · vyhrává každý o musí být výhry stejné, nebo alespoň stejné hodnoty – malé riziko |
Spotřebitelské soutěže:
SPOTŘEBITELSKÉ SOUTĚŽE | · vyhrává nejrychlejší – prvních 300. registrovaných - NÁHODA · vyhrává každý, ale výhry jsou různé hodnoty – výherce konkrétní výhry je určen NÁHODNĚ · každá třetí vyhrává – NELZE OVLIVNIT - NÁHODA · losování – NELZE OVLIVNIT NÁHODA |
POVINNOSTI | · jedna výhra max. hodnota 20.000,- Kč · ročně výhry max. hodnota 200.000,- Kč · ohlásit 15 dní předem specializovanému FÚ · min. 18 let |
RIZIKA | · Kontrola výher · Pozor na posouzení vkladu – pokud je vklad (sms apod.) - loterie |
Bohužel s jakoukoliv mírou rizika nelze pro nejednotnost rozhodovací praxe zaručit, že nebude zahájeno správní řízení!
VŮBEC NEDOPORUČUJEME – RIZIKO | · prémium sms – nedoporučujeme soutěže s hrazenými sms, optimálně doporučujeme soutěže zcela bez sms · děti – u marketingových soutěží doporučujeme alespoň 16 let (vždy souhlas rodičů, u sporných konceptů min. 18 let, výjimečně je možné věk snížit, ne však méně než 13 let-zde je nutná kontrola konceptu a okolností, u spotřebitelských soutěží je věk dle zákona minimálně 18 let. |
Otazníkem jsou nyní rychlostní webové soutěže – zde prozatím nemáme zprávu, že by tento princip byl kontrolním orgánem výslovně označen za náhodu, nicméně není jisté, jestli v průběhu nejbližší doby tato mechanika nebude za loterijní (stejně jako rychlostní SMS soutěže) označena (nejspíše z důvodu různé rychlosti připojení…) – u této soutěže zde tedy eventuální riziko existuje.
Závěrem si dovolujeme uvést, že i u mechanik, které doposud nespadají do režimu loterijního zákona a které jsou uvedeny výše, je vždy v konkrétním případě nutné posoudit veškeré detaily, aby byl případně eliminován rizikový prvek.
V případě dotazů nebo nejasností nás neváhejte kontaktovat.
S úctou,
Petr Kůta