Vážené dámy, vážení pánové, dovolujeme si Vás na základě opakovaných dotazů informovat o aktuální stavu Nařízení komise (EU) č.655/2013, kterým se stanoví společná kritéria pro odůvodnění tvrzení používaných v souvislosti s kosmetickými přípravky, které bylo vydáno dne 10.07. 2013 a je přímo účinné ode dne 11.07.2013. Pro účinnost nařízení tak nebylo stanoveno žádné přechodné období!

Vážené dámy, vážení pánové,

 

dovolujeme si Vás na základě opakovaných dotazů informovat o aktuální stavu Nařízení komise (EU) č.655/2013, kterým se stanoví společná kritéria pro odůvodnění tvrzení používaných v souvislosti s kosmetickými přípravky, které bylo vydáno dne 10.07. 2013 a je přímo účinné ode dne 11.07.2013. Pro účinnost nařízení tak nebylo stanoveno žádné přechodné období!

 

Nařízení komise se vztahuje na veškerá tvrzení uváděná v reklamě kosmetických přípravků a ve svém textu stanovuje její mantinely. Pro příklad uvádíme nejčastější a pravděpodobně nejvíce limitující omezení:

 

  1. veškerá tvrzení musí být pravdivá;

 

  1. veškerá tvrzení musí být podložená příslušnými důkazy, a to v síle tvrzení, které podporují;

 

  1. zákaz tvrzení těžící z obecné vlastnosti výrobku, např.: že výrobek je vyroben v souladu s předpisy EU;

 

  1. tvrzení nesmí výrobku připisovat jedinečné vlastnosti, pokud mají stejné vlastnosti i podobné výrobky tzv. zákaz jedinečnosti;

 

  1. z tvrzení o přísadě, kterou výrobek obsahuje, nesmí vyplývat, že výrobek má stejnou vlastnost jako přísada, pokud ji výrobek nemá;

 

  1. tvrzení na výrobcích musí být objektivní a nesmí očerňovat konkurenci, ani legálně používané složky / ingredience (např. omezení používání slova „bez“);

 

  1. lze používat jen spotřebiteli známé výrazivo; tvrzení musí být jasná, srozumitelná, tzv. nákup na základě informovaného rozhodnutí;

 

  1. povinnost uvádět všechny informace pro spotřebitele podstatné, např.: že výrobek se musí užívat v konkrétních podmínkách atd.

 

K nařízení by mělo být Evropskou komisí vypracováno rozhodnutí, které uvedená omezení vysvětlí na jednotlivých příkladech (mělo by být vydáno v dohledné době).

Největší problémy očekáváme se slovem „BEZ“. Jeho užívání v současné době tak raději nedoporučujeme. Dle dostupných informací, bude jeho užití možné pouze v případě, pokud by spotřebitel bez této znalosti, neučinil informovaný nákup (více by mělo konstatovat a vysvětit uvedené rozhodnutí).

 

V případě, že bude třeba cokoliv upřesnit či doplnit, jsem Vám kdykoliv k dispozici.

 

S úctou

 

Libor Štajer