Ve čtvrtek 19. září 2024 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 265/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 526/1990 Sb., o cenách a další související zákony. Novela nabývá účinnosti od 1. ledna 2025. Jedná se o komplexní novelu, která přinesla změny a upřesnění v rámci pojmosloví, povinností na úseku cen, včetně označování zboží cenami. Některé konkrétní novinky, které novela přináší, si níže podrobněji představíme.

  1. Novela počítá se zrušením zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, a se začleněním působnosti cenových orgánů přímo do zákona o cenách. Současně má dojít k odstranění duplicitních pravomocí cenových orgánů a ke zúžení stávajícího rozsahu přenesené působnosti na úseku cen u obcí a krajů. Rozsah působnosti obecních a krajských úřadů k výkonu cenových kontrol bude omezen pouze na kontrolu dodržování cenové regulace přijaté příslušnou obcí nebo krajem v přenesené působnosti na základě příslušného cenového výměru Ministerstva financí.
     
  2. K zásadní změně dochází v oblasti regulačních aktů cenových orgánů (např. dosavadní cenové předpisy a cenová rozhodnutí vydávaná ze strany Ministerstva zdravotnictví v oblasti regulace cen léčivých přípravků a zdravotnických prostředků), které budou vydávány jako cenové výměry ve formě opatření obecné povahy, a budou tak podléhat soudnímu přezkumu podle soudního řádu správního. Dotčené regulované subjekty tak budou mít širší možnost se v rámci jejich přípravy k obsahu vyjádřit a připomínkovat jej. I nadále platí, že Ministerstvo zdravotnictví bude cenové výměry zveřejňovat ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví. Cenový výměr nabývá účinnosti 60. dnem ode dne zveřejnění, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak nebo nestanoví-li cenový orgán, který jej vydal, počátek účinnosti pozdější. Cenový orgán, který cenový výměr vydal, zveřejní oznámení o zveřejnění cenového výměru na své úřední desce po dobu alespoň 15 dnů. Návrh na zrušení cenového výměru nebo jeho části lze podat nejdéle do 3 měsíců ode dne, kdy cenový výměr nabyl účinnosti.
     
  3. Změny dozná také vymezení přestupků a výše pokut v oblasti cenové regulace. Konkrétně dojde např. k navýšení pokuty u přestupku spočívajícího v nevedení řádné evidence u zboží podléhajícího cenové regulaci, kdy horní hranice pokuty bude zvýšena z 1 milionu Kč na 10 milionů Kč. Dozorové orgány také budou oprávněny vydávat opatření k nápravě.
     
  4. Úprava povinnosti uvádět měrné ceny již nepřejímá stávající výjimku, podle níž se nemusela uvádět měrná cena baleného potravinářského výrobku při změně ceny z důvodu nebezpečí znehodnocení výrobku podléhajícího rychlé zkáze. V návaznosti na tuto novelu je také připravována vyhláška se seznamem baleného nepotravinářského zboží, které je třeba označit při prodeji vedle prodejní ceny i měrnou cenou. Dle aktuálního návrhu by se tato povinnost měla vztahovat mj. na některé kosmetické přípravky, hygienické potřeby a na čistící a dezinfekční prostředky, které jsou blíže specifikovány v příloze této vyhlášky.
     
  5. Novela ve svém finálním znění přináší také zásadní změnu do oblasti hospodářské soutěže. Na základě novely totiž bude nově Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) oprávněn získávat informace od cenových orgánů (např. SÚKL, ČOI) a následně je využívat pro potřeby svých dozorových pravomocí, a to v rámci ochrany hospodářské soutěže a v oblasti významné tržní síly při prodeji zemědělských a potravinářských produktů. Nově tak bude mít ÚOHS možnost vyžádat si informace od těchto orgánů a získat nejen pro svá sektorová šetření prvotní indicie o dění na trhu a o možném protisoutěžním jednání. Dle zákona o cenách je cenovým orgánem i samotný ÚOHS a celý proces poskytování informací funguje i obráceně. ÚOHS tak bude mít povinnost na vyžádání poskytovat informace ze svých šetření v oblasti hospodářské soutěže nebo významné tržní síly ostatním cenovým orgánům.